luni, 19 octombrie 2009

edge of love


am revăzut aseară the edge of love (cu Keira Knightley şi Sienna Miller), l-am revăzut puţin altfel, împreună cu cineva şi nu singură, atentă la atmosferă de astă dată şi nu la nevoia imposibilă de a fuma constant pe care mi-o provoacă toate filmele cu WWII.
îmi place atât de mult modul în care un film poate detalia într-o dimensiune atât de mică tot ce este dificil, moral, laş şi minunat în dragoste. obsesia băiatului care ţi-a invadat toate amintirile copilăriei şi adolescenţei adunate în retrăirile false şi molatece ale prezentului, mă regăsesc mult în vera, în toată pasiunea ei pentru poetul laş care întinde versuri zguduitoare despre mizeria războiului de pe scaunul unui pub, în dragostea crescută şi descoperită pentru omul care nu este lângă ea, şi în prietenia ei sinceră faţă de Cat.
tot filmul mi se pare plin de imagini diafane, ca textură şi calitate, chiar dacă sunt multe planuri explorate, pregnanţa vizuală este lăsată de o frumuseţe modernă pe care ajungi să o invidiezi, a rujurului roşu puternic, fumatului în cadă, dansatului într-o cămăruţă, a cântăreţei in the lime light, adunatul de alge, a zilelor leneşe şi de plictis de război.
puternică rămâne disperarea lui Cat, incapabilă să supravieţiască fără poetul ei ratat, care se răzbună pe el şi pe ea culcându-se cu alţii. durerea ei şi înţelegerea ei, suferinţa şi răbdarea.
mi-a adus aminte că sunt lucruri de care nu poţi fi niciodată sigur, ce s-a întamplat exact şi toată incertitudinea asta pe care o simt atât de puternic faţă de lipsa unui punct stabil trebuie să te transforme până la urmă în cineva mai puternic, într-o personă independentă, într-o personalitate memorabilă, în cineva nemuritor, într-o soţie bună, într-un scriitor, în cineva cunoscut, într-o mamă bună.

Not for the proud man apart
From the raging moon I write
On these spendthrift pages
Nor for the towering dead
With their nightingales and psalms
But for the lovers, their arms
Round the griefs of the ages,
Who pay no praise or wages
Nor heed my craft or art.

In My Craft or Sullen Art, by Dylan Thomas

Niciun comentariu: