duminică, 6 aprilie 2008

despre buchaus




Ideea buchausului o aveam de mai mult timp.. ma tot gandeam sa strang arta pe care o gasesc in jurul meu .. facand voluntariat pentru mtzr am participat la niste workshopuri centrate pe cum sa faci un interviu – doua intalniri cu domnul zoltan rostas pe care il descoperisem cu cateva luni in urma in cartea sa :chipurile orasului, au fost decisive. Propriu zis am inceput proiectul “la taifas” mergand din aproape in aproape. Echipa din care fac parte se ocupa cu prezentarea comunitatii armenesti, asa ca primul lucru de facut a fost sa ajung la biserica armeneasca, sa vad muzeul (o camera inalta cu lucruri minunate), si sa caut carti prin biblioteca de acolo. Persoanele cu care am vorbit au fost de mare ajutor, amabile si intotdeauna cu niste sfaturi utile. Recunosc ca nu am lucrat pana acum atat de mult cat mi-as fi dorit , dar ce am descoperit in intalnirile de pana acum a avut o mare influenta asupra mea: m-am gasit fata in fata cu lucruri pe care le neglijasem din prejudecatile mele “moderniste” – arta religioasa, atat armeneasca cat si romaneasca (legatura dintre cele doua este necesara de inteles), ornamentul in manuscrise, identitatea culturala. am invatat sa am rabdare sa ascult ce mi se povesteste, rabdare care imi lipsea. Simt acum ca fac parte dintr-un colectiv destul de inchegat : prin proiect am facut cunostiinta si cu doua colege din anul 3(tot istoria artei - unibuc) cu care sunt foarte fericita sa lucrez.
Primul meu interviu (chiar inregistrat! de fapt primul a fost un interviu spontan cu o doamna intr-o duminica dupa slujba, am vorbit cu ea in curtea bisericii si sincer nu ma asteptam sa stam o ora jumate de vorba..evident nu aveam reportofonul la mine si encounterul poate fi considerat anulat) pentru proiect l-am luat unui artist – haik azarian – un pictor, un iconar, un teolog, si o persoana extrem de bine intentionata cu idei frumoase. Ocupandu-ma de prezentarea bisericii armenesti, majoritatea intrebarilor adresate lui au fost despre asta, el fiind si artistul care a lucrat la restaurarea picturilor din biserica. Intre timp, si in afara voluntariatului pentru mtzr am descoperit o studenta la arte care vindea niste lucruri foarte simpatice la targul de martisor de la muzeu. I-am trimis un mail spunandu-i ca vreau sa scriu despre ce face ea, a acceptat si ne-am intalnit; conversatia pe care am avut-o cu ea a fost nu numai relaxanta dar foarte creativa, fara sa vrea mi-a inspirat foarte multe idei pentru ce as vrea eu sa fac in legatura cu buchausul.
Asa cred ca toate experientele astea adunate m-au ajutat sa ma gandesc in mod serios la proiectul profiloarta si la formarea unei echipe de lucru. Cumva, tot ce s-a intamplat in ultimul timp se leaga de o dorinta frenetica de a construi ceva. Sper sa reusesc sa fac asta prin buchaus si impreuna cu oameni la fel de “constructivisti”.


in imagine un khatchkar din armenia - obiect de arta specific spiritualitatii armenesti, cu o intrebuintare aparte, facut din material "nativ"- roca vulcanica- cu o traditie neoprita de succesivele ocupari.

Niciun comentariu: